Vide

  • Skolas vide ir sakārtota, tīra un estētiska.
  • Klasē ir pieejams pilns Montessori sākumskolas materiālu klāsts, kā arī dažāds bērnu pētnieciskajam darbam nepieciešamais aprīkojums (mikroskops, mērglāzes, menzūras, utt.).
  • Klasē ir dažādu mācību priekšmetu didaktiskais materiāls, tai skaitā mākslas, mūzikas un dabaszinību materiāls.
  • Katrs materiāls ir darba kārtībā, pilnā komplektācijā un labā stāvoklī.
  • Materiāli plauktos ir izkārtoti secīgi, tie ir estētiski un gaumīgi noformēti.
  • Skolā ir pietiekami daudz vietas, lai katrs bērns varētu ērti strādāt ar jebkuru materiālu un/vai izritināt „laika lenti”.
  • Mēbeles un interjera priekšmeti piemeklēti tā, lai skolā veidotos mājīga atmosfēra.
  • Mācību darba organizācijā darba lapas un mācību grāmatas tiek izmantotas reti.
  • Skolā bērniem ir pieejams uzkopšanas inventārs (slota, šaufele, lupatiņas, grīdas lupata), lai skolēni patstāvīgi varētu rūpēties par vides tīrību.
  • Skolā ir pieejami dažādi augi, lai veicinātu un papildinātu botānikas apgūšanu.
  • Skolā tiek turēti dažādi dzīvnieki (vēlams pa vienam pārstāvim no katras mugurkaulnieku klases), lai skolēni varētu tos vērot un aprūpēt.
  • Klasē ir neliela bibliotēka ar kvalitatīvām izziņu grāmatām.

Atmosfēra

  • Klasē ir rosīga un darbīga atmosfēra, bez lieka trokšņa un nekārtības.
  • Tiek veicināta un atbalstīta skolēnu vēlme strādāt pie pašu iecerētajiem mācību projektiem.
  • Skolēni bieži strādā nelielās grupās.
  • Skolēniem ir pieejami visi nepieciešamie materiāli, lai strādātu pie individuālajiem projektiem.
  • Skolēni ir priecīgi, zinātkāri un izrāda lielu entuziasmu par savām aktivitātēm.
  • Skolēnu pārvietošanās nav haotiska, tā ir kārtīga un mērķtiecīga.
  • Katra skolēna īpatnības tiek ņemtas vērā –tiek atzīmēti panākumi un sniegts atbalsts pārvarot grūtības.
  • Skolā valda savstarpējas cieņas atmosfēra – starp bērniem, starp pieaugušajiem, kā arī bērnu un pieaugušo starpā.
  • Skolas kolektīvā valda pieklājība.
  • Skolēni regulāri dodas izpētes ekskursijās ārpus skolas telpām.
  • Skolas vide skolēniem fiziski, emocionāli, sociāli un intelektuāli droša.
  • Tā ir pozitīva vieta, kur tiek atbalstīts un ievērots katra skolēna mācību stils un vajadzības.
  • Mācību process ir dinamisks, stimulējošs un aizraujošs.
  • Mācību process izvirza augstas prasības, rosinot katru skolēnu sasniegt maksimālo.
  • Mācību procesā netiek pielietotas ne balvas, ne sodi.
  • Mācību process tiek organizēts tā, lai bērni netraucēti strādātu vismaz 3 stundas dienas pirmajā pusē un 2-3 stundas pēcpusdienā.

Skolēni

  • Skolēni ir sadalīti jaukta vecuma klasēs – 1.- 4. klase stādā kopā.
  • Vēlams, lai katrs skolēns visu laiku no 1. līdz 4. klasei pavadītu vienā Montessori klasē.
  • Spēj paši plānot savu darbu un izvēlēties nodarbi.
  • Spēj koncentrēties darbam, materiālus lieto rūpīgi, uzmanīgi un adekvāti.
  • Aktīvi sadarbojas ar skolotāju un klasesbiedriem.
  • Palīdz viens otram mācības, nepieciešamības gadījumā māca viens otru.
  • Bieži strādā grupā, tādējādi attīstot iemaņas veiksmīgai dzīvei sabiedrībā.
  • Rūpējas par vidi un viens par otru.
  • Strādājot ar dažādiem didaktiskajiem materiāliem, skolēni regulāri atkārto apgūto vielu.
  • Patstāvīgi atrod sev projektus un izlemj, cik ilgi viņi pie tiem strādās.
  • Pieraksta un novērtē savu darbu.
  • Patstāvīgi izvēlas darbus, kurus viņi vēlas iekļaut savā portfolio.
  • Regulāri pārskata savu padarīto darbu ar skolotāju, pārrunā darba kvalitāti un saplāno turpmākos darbus.
  • Skolēni brīvi izvēlas savu darbu prezentācijas formas (piemēram, „laika lentes”, grāmatas, plakāti, muzikāls priekšnesums, utt.).

Skolotājs

  • Izrāda entuziasmu, zinātkāri, cieņu, pacietību, humora izjūtu un spēju brīnīties.
  • Piekopj nemainīgu temperamentu un izturēšanās manieri.
  • Vienmēr apstādina negatīvas darbības.
  • Runā skaidri, literāri pareizi un brīvi.
  • Ar savu rīcību vienmēr demonstrē cieņu un pieklājību.
  • Veido klases vidi tā, lai tajā būtu kārtība, un nepieciešamības gadījumā maina to.
  • Sagatavo un uztur vidi.
  • Sagatavo un demonstrē tādus materiālus/prezentācijas, kas atbilst klases skolēnu vajadzībām. Pārsvarā prezentācijas tiek demonstrētas nelielām skolēnu grupām.
  • Prezentē materiālus tā, lai tie atraisa bērnu iztēli un loģisko domāšanu un rosina individuālu vai grupas darbu.
  • Plāno katra bērna mācību darbu gadam, mēnesim un nedēļai. Veicot plānošanu, skolotājs seko, lai katrs skolēns apgūtu visu nepieciešamo mācību vielu.
  • Regulāri novēro katru skolēnu darbībā.
  • Pieraksta savus novērojumus un pasniegtās prezentācijas.
  • Plānojot turpmāko darbu, izmanto pierakstus.
  • Iepazīstina skolēnus ar sabiedrībā pieņemtajām normām.
  • Atkārto prezentācijas, ja tas ir nepieciešams.
  • Regulāri ar katru skolēnu individuāli izvērtē viņa padarīto darbu un saplāno turpmākos darbus.
  • Palīdz skolēniem attīstīt efektīvas konfliktu risināšanas iemaņas.
  • Regulāri uzlabo savu profesionālo kvalifikāciju.
  • Regulāri pārrunā ar vecākiem skolēnu progresu.
  • Palīdz vecākiem iepazīt un saprast Montessori pedagoģiju.

Skolotāja palīgs

  • Palīdz sagatavot un uzturēt klases vidi.
  • Palīdz skolēniem ievērot klases noteikumus.
  • Apstādina negatīvu uzvedību un novirza skolēnu enerģiju uz pozitīvām darbībām.
  • Ar savu rīcību demonstrē cieņu un pieklājību.
  • Izmanto skaidru, precīzu un literāri pareizu valodu.
  • Runā klusi un mierīgi.
  • Vēro skolēnus, dalās ar saviem novērojumiem ar skolotāju.
  • Atbalsta skolēnu patstāvību un rosina viņus savstarpēji sniegt palīdzību.
  • Pavada bērnus ekskursijās un citās aktivitātēs ārpus skolas teritorijas.
  • Rūpējas par skolēniem ēdienreižu un pēcpusdienu laikā.
  • Palīdz skolotājam citos gadījumos.

Informācijas avots: http://www.montessoriqualityassurance.ca/elementarydetails.html